Hvad kan den fyrede selv gøre

 

Otte ting du selv kan gøre for at komme på benene igen

Når man er sendt til tælling, truer følelsen af t og hjælpeløshed tit. Men man behøver ikke nødvendigvis at være blevet slået ud. Man samler blot kræfter til at komme tilbage på benene igen.

1. Accepter og anerkend, at det er normalt at reagere

Giv plads til de følelser og tanker, som du nu engang har. Også selvom du måske synes, de er mærkelige eller upassende. Det hjælper tit både at græde, grine, rase og skælde ud, når en fyring sender dig til tælling.

2. Pas på dig selv

Ét ‘uheld’ kommer sjældent alene. Når man er under pres, har man en tendens til at glemme at passe på, hvilket øger risikoen for ulykker.

3. Tal med andre om, hvordan du har det

At dele tanker med andre er en god måde at skabe fælles forståelse for, hvad der er sket. Tillad dig selv at fortælle om det samme igen og igen, hvis du har brug for det. Det er ofte den måde, man bedst bearbejder svære oplevelser på, så man kan komme videre.

4. Skriv dine tanker ned

At føre en dagbog eller logbog er en effektiv måde at øge selvindsigten på. Gennem skriveprocessen får man mere styr på tankerne, hvilket giver ro. Skriv det ned, du er optaget af, og lad være med at censurere i teksten. Vis teksten til andre, hvis du har lyst til det. Eller lad det være dine egne personlige noter.

5. Undgå at isolere dig

Vi mennesker er afhængige af hinandens løbende feedback for at forstå, hvad der sker omkring os. Hvis du isolerer dig, risikerer du, at det begynder at køre i tomgang eller køre i ring for dig. Husk på, at isolationsfængsling er noget af det hårdeste, et menneske kan udsættes for i vores samfund. Udsæt ikke frivilligt dig selv for det!

6. Flygt ikke fra problemerne – det forsvinder de ikke af!

Det kan være fristende at bruge alkohol, medicin eller hektisk aktivitet for at undgå at mærke og tænke på de problemer, fyringen har medført. Drop imidlertid disse bagdøre og eventuelle overspringshandlinger – de giver dig sikkert kun flere problemer, end du har i forvejen.

7. Tag imod andres hjælp og vær der også for dem

Drop ideen om at klare det hele selv og tag i stedet for imod hjælp og forståelse fra omgivelserne. Husk også at give personerne omkring dig plads til at reagere. Det ene øjeblik er det dig, der måske er nede og ligge. Det næste øjeblik måske en af de andre. Vær der for hinanden.

 8. Hold pause fra problemerne

Sørg for, at du og dine nærmeste indimellem får noget andet at tænke på. Foretag jer noget sammen, I godt kan lide, og tillad jer at glemme det hele lidt. Prøv at skiftes til at bestemme, hvad I skal lave.